قضية اغتصاب فتاة فرشوط
جرجس بارومي لم يعترف بـ اغتصاب فتاة فرشوط
مصريات
كشفت تحقيقات النيابة العامة في قضية اغتصاب فتاة فرشوط – طبقا لاعترافات المجني عليها يسرا (12 سنة) – أن المتهم استوقفها أثناء عودتها من السوق متوجهة الى منزلها، واعتدى عليها وفر هاربًا عقب استغاثتها وصراخها الشديد الذى منعه من إكمال جريمته، إلا أن المتهم أنكر بالتحقيقات جميع التهم الموجهة إليه، وقال إنها ملفقة وأنه لم ير الفتاة من قبل إلا بالتحقيقات في 18 نوفمبر الماضي.
بدأت الواقعة ببلاغ تقدم به محمد عبد الوهاب إسماعيل أحمد الى قسم فرشوط، اتهم فيه جرجس بارومى جرجس بالاعتداء على نجلته يسرا (12 سنة) أثناء عودتها من فرشوط الى بلدها الشقيفي مركز أبو تشت، وذلك باعتراضها أثناء قيادته تروسيكل خاص به أمام قريه الكوم الأحمر. وحرر محضرا بالواقعة برقم 3257 لسنة 2009 إدارى فرشوط وأحيل الى النيابة العامة التى باشرت التحقيق، حيث أدلت المجني عليها يسرا بأقوالها كالتالى:
* س: الاسم والسن والعنوان؟
* ج: يسرا محمد عبد الوهاب إسماعيل (12 سنة) طالبة بالصف السادس الابتدائى مقيمه بشق التراكوه – الشقيفي – مركز أبو تشت.
* س: ما تفصيلات واقعة التعدى عليك؟
* ج: أنا كنت جاية من أبو تشت على فرشوط علشان اشترى شوية حاجات وكنت راكبة الحمارة بتاعتنا وأنا راجعه على أبو تشت قرية الشقيفي قابلنى واحد راكب على تروسيكل محمل عليه أقفاص وقف قدامى وقال لى أنت بنت مين فأنا مردتش عليه ومشيت وبعدين لقيته جاى ورايا ووقفنى ونزلنى من على الحمارة وقام فوقيه وعمل معايا “قله أدب” ولما لاقنى بصرخ جرى وأنا رحت على البيت وحكيت لأبويا وأمى وطلعوا معايا على فرشوط لغاية ما قلبنا اللي عمل معايا كده وأنا شاورت لهم عليه ومسكوه وروحنا على المركز وده كل اللي حصل.
* س: أين ومتى حدث ذلك؟
* ج: الكلام ده حصل النهارده الصبح حوالى الساعة 10 عند الكوبرى الغربى اللي رايح على الكوم الأحمر بفرشوط.
* س: ما سبب تواجدك بذلك المكان والزمان آنذاك؟
* ج: أنا كنت راجعه من فرشوط بعد ما اشتريت شوية حاجات للبيت.
* س: من كان برفقتك أنذاك؟
* ج: أنا كنت لوحدى.
* س: متى تحديدا تقابلت مع المتهم قبل التعدى عليك؟
* ج: هو قابلنى في الطريق قبل ما يتعدى عليا على طول.
* س: وهل ثمة حوار دار بينك وبينه؟
* ج: أيوه.
* س:وما هو مضمون هذا الحوار؟
* ج: هو في الأول قال لى أنتى بنت مين فأنا مردتش عليه ومشيت ولما مشى ورايا ووقفنى تانى قال لى أنتى بنت مين قلتله أنا بنت محمد عبد الوهاب وفي الوقت ده شدنى على طول من فوق الحمارة وقام قوام فوقيه وعمل معايا قله أدب.
* س: وما هو الحالة التى كان عليها المتهم وقت ذلك؟
* ج: هو كان راكب على تروسيكل ولابس جلبيه وفوقيها جاكت ولما سألنى تانى مرة من على التروسكيل وكان واقف جنب الحمارة اللي أنا راكباها.
* س: وهل شاهدكما أحد أثناء ذلك؟
* ج:لا.
* س:وما هي الأفعال التى أتاها معكى المتهم لأول وهلة؟
* المتهم قام بإلقائى أرضا وقام بخلع ملابسى كلها ثم قام بالتعدى على جنسيا وعندما بدأت بالصراخ فسابنى وجرى وأنا رحت على البيت بعد كده.
* س: ألم تبدر منك حال ذلك ثمة مقاومة أو استغاثة؟
* ج: أنا كنت بأصرخ ولكن هو كان ضخم ومكنش حد في الطريق ومفيش حد كان سامعنا.
* س: وما هو وصف مكان التعدى عليك وطبيعته؟
* ج: هو طريق أسفلت رايح من فرشوط على أبو تشت وتعدى عليه عربيات.
* س: وما هو طبيعة المكان من حيث المارة في ساعة الواقعة؟
* ج: هو الطريق متعديش عليه ناس كتير وساعة اللي حصل مكنش فيه حد في الطريق.
* س: وهل اقترن ذلك التعدى بتهديد أو إكراه؟
* ج : كلا هو وقعني من على الحمارة على الأرض وقام بالتعدى على مباشرة.
* س: وهل كان المتهم يحمل ثمة أسلحة ظاهرة آنذاك؟
* ج: لا.
* س: وهل كان ذلك التعدى الجنسى برضاك؟
* ج: لا كان غصب عنى.
* س: وهل كنت متواجدة بمكان التعدى عليك بمحض إرادتك أم كان هناك استدراج من المتهم؟
* ج: لا أنا كنت بإرادتى ومروحة على بيتنا وهو قابلنى في الطريق وعمل معاية في الطريق.
* س: وهل شاهدكما أحد حيال ذلك؟
* ج: لا.
* س: وهل قام المتهم بإتيان ثمة أفعال أخرى بخلاف ما قررته سلفا؟
* ج: لا هو معملش غير اللي قلت عليه من قبل كده.
* س: وفي اى وقت تعدى عليك المتهم تقريبا؟
* ج:هو الكلام ده كان في الصبح بس أنا مش عارفة الساعة كام بالظبط.
* س: وما هي علاقتك بالمتهم وما هو قصده من ذلك؟
* ج: أنا معرفهوش وهو كان قصده يغتصبنى.
* س: وهل سبق للمتهم ارتكاب هذا التعدى من قبل؟
* ج: لا.
* س: وهل سبق لأحد غير المتهم ارتكاب قبل ذلك التعدى معك من قبل؟
* ج: لا.
انتقلت النيابة بعدها الى تحقيقاتها مع المتهم فدارت كالآتى:
* س: الاسم والعنوان والعمل؟
* ج: جرجس بارومى جرجس بارومى (21 سنة) من الكوم الأحمر مركز فرشوط حاصل على دبلوم زراعة وأعمل موزع فراخ ولا أحمل تحقيق شخصية.
* س: ما قولك فيما هو منسوب إليك من أنك المتهم بمواقعة المجني عليها يسرا محمد عبد الوهاب على النحو المبنى بالأوراق وكان ذلك بغير رضاها؟
* ج: الكلام ده محصلش.
* س: ما الذى حدث إذن وما هي ظروف ضبطك وإحضارك؟
* ج: اللي حصل أنا راكب التروسيكل بتاعى وواقف عند المزلقان بتاع القطار بفرشوط وبعدين لقيت ست ومعاها بنتها الصغيرة جايين ناحيتى وبعدين الست الكبيرة مسكت فيا ولمت عليا الناس وبعدين لقيت الناس خدونى على المركز وبعدين جابونى على هنا وده كل اللي حصل.
* س: متى وأين حدث ذلك؟
* ج: الكلام ده حصل النهارده 18-11-2009 حوالى الساعة 2 بعد الظهر عند مزلقان فرشوط.
* س: وما مناسبة تواجدك في المكان والزمان سالف الذكر؟
* ج: أنا كنت راكب التروسيكل بتاعى ومستنى المزلقان يفتح علشان أنا بوزع فراخ على البلاد اللي في فرشوط.
* س: من كان يرافقك آنذاك؟
* ج: أنا كنت لوحدي وكان فيه ناس كتير في الشارع بس معرفش حد فيهم؟
* س: ما قولك فيما قررته المجني عليها بالتحقيقات بأنك تقابلت معها في الطريق المؤدى الى الشقيفي وقمت بسؤالها عن اسم والدها؟
* ج: الكلام ده محصلش.
* س: ما قولك فيما أضافته سالفة الذكر بالتحقيقات من أنك قمت بتتبعها وإنزالها من على الدابة التى كانت تستقلها وقمت بالاعتداء عليها جنسيا؟
* ج: الكلام ده محصلش.
* س: ما تعليلك لما قررته سالفة الذكر؟
* ج: أنا معرفش هي بتقول كده ليه.
* س: هل توجد علاقة أو خلافات بينك وبين والدة المجني عليها أو أحد من أهلها؟
* ج: لا.
* س: هل لديك سوابق جنائية مسجلة؟
* ج: لا.
* س: أنت متهم بمواقعة المجني عليها يسرا محمد عبد الوهاب بغير رضاها على النحو المبين بالأوراق.
* ج: محصلش.
* س: هل لديك أقوال أخرى؟
* ج:لا.
يعنى ياناس اللى هيعمل العمله ديه هيستنى من الساعه 10 الى الساعه 2ظهرا واقف فى مكانه اذان الكلام ده كذب
الكلبه كمان بتكذب فى الاول سألها الكلام ده حصل امتى راحت قالتله انهارده الساعه 10 الصبح
وراح اراجل الذكى سألها تانى امتى حصل الكلام ده قالتله مش عارفه كانت الساعه كام يعنى البت بتألف وهو ده ميعاد يبقى فيه شارع رايح للسوق مفهوش حد يا كدابه
* س: ما تفصيلات واقعة التعدى عليك؟
* ج: أنا كنت جاية من أبو تشت على فرشوط علشان اشترى شوية حاجات وكنت راكبة الحمارة بتاعتنا وأنا راجعه على أبو تشت قرية الشقيفي قابلنى واحد راكب على تروسيكل محمل عليه أقفاص وقف قدامى وقال لى أنت بنت مين فأنا مردتش عليه ومشيت وبعدين لقيته جاى ورايا ووقفنى ونزلنى من على الحمارة وقام فوقيه وعمل معايا “قله أدب” ولما لاقنى بصرخ جرى وأنا رحت على البيت وحكيت لأبويا وأمى وطلعوا معايا على فرشوط لغاية ما قلبنا اللي عمل معايا كده وأنا شاورت لهم عليه ومسكوه وروحنا على المركز وده كل اللي حصل.
* س: أين ومتى حدث ذلك؟
* ج: الكلام ده حصل النهارده الصبح حوالى الساعة 10 عند الكوبرى الغربى اللي رايح على الكوم الأحمر بفرشوط.
س: وفي اى وقت تعدى عليك المتهم تقريبا؟
* ج:هو الكلام ده كان في الصبح بس أنا مش عارفة الساعة كام بالظبط
مش عارفه الساعه كام ومن شويه قالت الحاجات ديه حصلت حوالى الساعه 10
ده عند امه يا ادهمممممممممممممممم هههههههههههههه
يا نانسى البنت لم تكذب فى المره الاولى قالت وانا راجعه
وفة المره الثانه قلت وانا مروحه
وادى نسخ للرد الاول * ج: أنا كنت جاية من أبو تشت على فرشوط علشان اشترى شوية حاجات وكنت راكبة الحمارة بتاعتنا وأنا راجعه على أبو تشت قرية الشقيفي قابلنى واحد راكب على تروسيكل محمل عليه أقفاص وقف قدامى وقال لى أنت بنت مين فأنا مردتش عليه ومشيت وبعدين لقيته جاى ورايا ووقفنى ونزلنى من على الحمارة وقام فوقيه وعمل معايا “قله أدب” وادى نسخ الرد الثانى ج: أنا كنت راجعه من فرشوط بعد ما اشتريت شوية حاجات للبيت. فتحى عينك كويس
الى السيد اللى مش فاهم حاجة مصطفى الكومي و بيقول اى كلام و خلاص و ليس له اى دليل من الصحة. اولا : ماهى حوادث استفزاز المسلمين ياسيد كومى الاقباط بيقتلوا المسلمين بعد كل صلاة جمعة. الاقباط بيشتموا المسلمين فى كل جامع و خصوصا يوم الجمعة. ثانيا تتكلم عن تعداد الاقباط من اين عرفت ان تعداد الاقباط هو بس 5% من اين اتيت بهذه المعلومة اذا كانت الدولة لا تعلن عن تعداد الاقباط المصريين اصلا. نمت و صحيت و لا نزل عليك جبرائيل و قالك انهم 5% بس. ثالثا تتكلم عن ما يملكه الاقباط احب ان اقول لك ان للافباط مصر كلها و ليس شوية صيدليات و محلات دهب و اقول لك من اين اتيت بهذه النسبة اوعى تقولى جبريل تانى. اقولك على حاجة بايخة عمرك شوفت جزار مسيحى طبعا لا لان الجزارين لازم يكونوا مسلمين. رابعا تتكلم على التمثيل النيابى للاقباط و خلافة اقولك على حاجة انت بتتبع نظرية اقول و سقف يعنى تقول الكلام لنفسك و تسقف برضوا لنفسك جايب الكلام ده منين اين التمثيل النيابى للاقباط بتتكلم عن اتنين بس فى مجلس الشعب و اين الاقباط فى اجهزة الدولة مثل امن الدولة و المخابرات و غيرها الكثير . تتكلم على اساس انك فاهم حاجة بس بجد انت مش فاهم حاجة و لا تقول الصدق. الظاهر انت مش بتشوف اى جرايد او مجلات بتتكلم عن مشكلة نجع حمادى و تعرف ان مصر فيها اضطهاد و ان مصر امتلات من الاسلام الوهابى. انك لا تقرا لكثير من المفكيرين اللذين قالوا ان الاقباط مضطهدون فى بلدهم و تكلموا عن حقوق الاقباط المهدورة. اين كنائس الاقباط عندما تتكلم عنهم الم تسمع بما فعله الاسلام الارهابى فى العياط بعد صلاة الجمعة عندما قاموا على المسيحين لانهم يصلون فى بيت مسيحى ظنا منهم انهم سوف يحولنه الى كنيسة. هل ممنوع ان يصلوا و لا ممنع انهم يقيموا كنيسة و اذا كان ممنوع ان يقيموا كنيسة فاذا تدخل الشرطة و يتم وقف المبنى بامر من القانون و ليس الناسى ام ان القانون فى مصر اصبح فى يد الناس و شيوخ المساجد اللين يشحنون البسطاء من الشعب ضد اخوتهم ؟؟؟؟؟ الم تقرا ما كتبه ابراهيم عيسى عن هذه القضية لقد قال بالحرف ماذا يستفز المسلم عندما يصلى المسيحى ؟؟؟؟؟؟ انا لا ارى اى من كلام صحيح بالمرة و لا يوجد دليل واحد على كلامك و اذا كان عندك دليل فانا مستعد لاتكلم معك وجها لوجه . للاسف مصر قد سقطت فى الاسلام الوهابى الذى لا يقبل الغير و لا يتعايش مع الغير. انت عبيط و لا بتستعبط الناس اللى بتقرا كلامك الفاضى ده اين هى الجوامع المغلقة اين هى الوظائف المتاحة للاقباط الم تقرا مقال الاستاذة الجليلة فريدة الشوباشى المقال اسمه الاسم الخماسى اقراه كويس و بعدين تعرف اذا كان فى تمييز بين بين المواطنين فى العمل او لاء. انت فعلا مثالا للشيخ الزغبى الذى يتكلم بدون اى سند مجرد كلام فى الهوا و سلم لى على غباء المصريين الذين سقطوا ضحية الجهل الاسلامى الوهابى. اين هذه الحرية فى بناء دور العبادة التى تتكلم عنها ياسيد كومى. فعلا انت منافق كبير اوى يا ابن الناس اقرا اولا مايقوله المفكريين ثم تكلم ام انك مفعلا غير قابل بان الاقباط لهم حقوق مهدورهة.
واضح من إسمى هويتى ممكن أنتقد من كلامى هذا ولكن لا يهم ان أصدق الفتاه أم لا فقد تكونى كل مشاعرى تعاطفا معها ولكن ما الدليل على صحة كلامها ( البينه على من إدعى يا ساده) فلنترك التحقيقات تسير فى مجراها الطبيعى إلى أن تثبت الحقيقه وقتها نستطيع الكلام
مصطفى الكومى فين حق المسيحين فى 6 ماتو لا فى 7 ماتو و8 مصابين وحالتهم خطر الا عمل كدة حمام الكومى الجنسية مصرى الديانة مسلم اية ردك على كدة وانت مش شايف ان هما يسلمو نفسهم دة يخلينا نشك فى ان العملية دى مطبوخة
البنت دى كدابة لانة من كلامها انها قالت الاول انا كنت رايحة فرشوط اشترى حاجات وبعدين قالت انا كنت راجعة طيب هو حالة الاغتصاب كانت امتة وبعدين طريق اسفلت وبتعدى علية عربيات دة مكان يصلح لاغتصاب وبعدين فى حد هيغتصب بنت وبعد كدة هيظهر قدام الناس دة كلام ميدخلش عقل طفل صغير لما تحبو تلفقو جريمة ابقى لفقو جريمة صح وشكرا
حسبي الله ونعم الوكيل في الظالم والمفتري وابن الحرام يارب انصر المظلوم واقهر الظالم ياربلازم نمنع موضوع الاغتصاب ده ويكون عقوبته الاعداااااااااااااااااااااام
واللهي دي قله عقل للناس اللي مش لاقيه تاكل بدور علي المشاكل بملقاط هو ده سبب تخلفنا كل بلد فيها حوادث اشمعنا احنا اللي فقر وعنطزه دورو علي اكل عيشكم احسن
شكرا للاستاذ / مصطفي الكموني
هل من مسيحي يرد
وازيد الفتنه الطائفية اسسها المسيحيون ويسعون اليها بكل السبل يريدون التدخل الامريكي وينسون انهم في مهب الريح ولن ينفعهم الامريكان
“الزن على الأذن أمر من السحر” هكذا يقول المثل الدارج , وهذا ما استخدمته الصهيونية العالمية حتى كونت لها وطن قومي في فلسطين , وما زالت تمارس هذا العمل لاستجداء المعونات والدعم لبقاء هذا الكيان على قيد الحياة , وكما يقال أيضا ” الحياة تجارب ” فإن الأقباط المصريين أخذوا التجربة من اليهود , وقاموا بعملية” إعادة تدوير ” وكونوا المنظمات والجمعيات التي تقوم بعملية الزن والتكرار وافتعال المشاكل وتضخيمها واستفزاز المسلمين في مصر , وفي النهاية ستحتل مصر بحجة حماية النصارى كما احتلها الإنجليز من قبل بحجة الثأر لمالطي قتل في الإسكندرية , أو تكوين دولة للمسلمين في الشمال ودولة للنصارى في الوسط ودولة للنوبة في الجنوب حسب ما نشر عن عملية إعادة تقسيم مصر . أو على الأقل الضغط واستغلال كافة الفرص لمزيد من المكاسب والمزايا التي تفوق مكاسب المسلمين في مصر بالنسبة لنسبتهم العددية التي تقدر ب95% من عدد سكان , بينما الأقباط (5%من سكان مصر) يحوزون على مكاسب ومزايا تفوق بكثير نسبتهم العددية في مصر وعلى سبيل المثال لا الحصر كالآتي :المكاسب والمزايا الاقتصادية :ـ ثلث ثروة مصر من الشركات والمتاجر ملك الأقباط , وهذا ما صرحت به وزيرة القوى العاملة , وقد توصلوا لهذه الثروة أيام الإنجليز , ففي الوقت الذي كان المسلمين يستحرمون الاقٌتراض من البنوك و يضعون أموالهم في البنوك بغاية الحفاظ عليها من السرقة كان الأقباط يقترضون هذه الأموال ويستثمرونها ويقيمون مشروعاتهم الخاصة .
ـ 40% من صيدليات مصر يملكها الأقباط حسب إحصائيات نقابة الصيادلة .
ـ معظم شركات الأدوية يملكها الأقباط أو مشاركون لشركات أجنبية .
ـ 45% من محلات الذهب في يد الأقباط وهذا ما نلمسه بأعيننا .
ـ تغلغل مكثف في شركات إنتاج السينما و المسلسلات والتلفزيون منذ أيام الإنجليز حتى الآن وتواجد مكثف لممثلين أقباط ومخرجين وبأسماء لا تدل على تبدوا مسلمة لمن لا يعرف ” هاني رمزي ـ لبلبة ـ ماجد الكدواني ـ حلمي رفلة ـ رمسيس نجيب أورسكوم”وهي تعمل على تغييب الهوية المسلمة للشعب المصري . ـ معظم الشركات الأجنبية العاملة وهي كثيرة في مصر تختار قادتها الإداريين من الأقباط .
المكاسب والمزايا السياسية والقانونية :
ـ كثير من قادة الجيش أقباط وهذا ليس موجود في دولة كفرنسا يمثل المسلمون فيها نسبة 10% من السكان .
ـ وكيل البرلمان قبطي وأعضاء في البرلمان يختارهم رئيس الجمهورية بنفسه .
ـ وزيرين من الأقباط أحدهم يوسف بطرس غالي حفيد بطرس غالي قاضي محكمة دنشواي أيام الاحتلال الإنجليزي .
ـ محافظين أقباط وقضاة قارن هذا بدول أوربا التي يتواجد فيها المسلمين بنسبة عددية أكبر من نسبة الأقباط في مصر .
ـ الآن يخاف مسلم أن يذهب ليشتكي مسيحي لأنه يعرف انحياز رجال الشرطة للأقباط وسيواجه بقول الشرطي ” أنت عايز تعمل فتنة طائفية ” .
ـ مساواة تامة في الوظائف العامة في الدولة والجامعات والهيئات القضائية , أين ذلك في أوربا وأمريكا للأقلية المسلمة .
ـ كل المعتقلين السياسيين في مصر من المسلمين , بينما الأقباط لا يعتقلون سياسيا أبدا .
المكاسب والمزايا الدينية :
ـ إلغاء المحاكم الشرعية للمسلمين وبقائها للأقباط وذلك في عصر عبد الناصر إلى الآن و ويحرم المسلمين منها في الخارج .
ـ بنيت كنيسة العباسية بفلوس المسلمين وهي أكبر كنيسة في الشرق الأوسط بأمر عبد الناصر هل بني الأقباط مسجد .
ـ مصادرة الأوقاف الإسلامية لتصبح في يد الدولة العلمانية بينما الأوقاف القبطية سلمت ليد الكنيسة تتصرف فيها كما تشاء.
ـ الأجراس مسموح بها في مصر ولا يسمح بالأذان في أوربا وأمريكا .
ـ أبراج الكنائس مسموح بها في مصر ومآذن المساجد غير مسموح بها في سويسرا مؤخرا , أليس هذا ظلم للمسلمين .
ـ زحمة المساجد وخواء الكنائس فعدد المساجد لا يكفي المسلمين ونحن جميعا نرى المسلمين يفترشون الشوارع للصلاة بينما الكنائس منتشرة في كل مكان خاصة منطقة وسط البلد التي بنيت خالية من المساجد أيام الإنجليز , هل رأيتم أقباط يصلون في الشارع كما يفعل المسلمون .
ـ التعليم الديني مجاني للمسيحية في بلادنا وبالفلوس في بلاد الغرب , أطالب بمساواة المسلمين في الغرب بالمسيحيين في بلادنا .
ـ بناء المساجد في الخارج بموافقة الناس في المناطق المحيطة بينما بناء الكنائس لا يحتاج لموافقة الناس المحيطة وهذا ما يستفز بعض الناس أحيانا .
ـ كل الرحلات والمعسكرات التربوية للكنيسة متاحة بينما للجمعيات الإسلامية ممنوعة وملاحقة أمنيا .
ـ الكنائس مفتوحة كل الوقت للأقباط والمساجد مغلقة للمسلمين فيما عدا وقت الصلاة .
ـ منبر الكنيسة حر منبر المسجد محوكم أي أن حرية العمل الديني مكفولة للأقباط بدون قيود بينما للمسلمين مقيدة بسلاسل وأغلالا وسعيرا .
ـ إذا أسلم قبطي يمنع ويحبس في الدير ووفاء قسطنتين خير مثال بينما إذا تنصر مسلم فلا مشكلة عند الأمن .
أين الظلم ؟ أين الاضطهاد ؟ , ولذلك يجب أن نحذر من عملية تشغيل الاسطوانة , فالغرض منها إما مزيد من المكاسب والمزايا أو استخدامها كورقة ضغط لتمرير المصالح الصهيوأمريكية ولعلها مرحلة للتمهيد لعملية التقسيم المرتقبة , وإذا كان للأقباط مشاكل فللمسلمين مشاكل أكبر منها ولكن الأقباط يشتاقون إلى عصر الإنجليز حيث الامتيازات والمكاسب حسب تعبير مستشار شنودة . ومشاكل الأقباط مشاكل يعاني منها المجتمع المصري عموما , كمشكلة الثأر فهي تحدث بين المسلمين وبعضهم كما تحدث بين المسلمين والأقباط , ولكن يسلط عليها الضوء أكثر عندما تكون بين المسلمين والأقباط , والفساد في مؤسسات الدولة أصاب أيضا المؤسسة الأمنية فهي لا تقوم بواجبها كما ينبغي إلا فيما يتعلق بأمن النظام واضطهاد المعارضة السياسية .
لا تزيدوها ولعة قولوا مصري مش مسيحي لأنه لو كان مسلم لن تقولوا مسلم بل مجرم أنشر يا ناشر
هل يعقل أن تتهم فتاة في هذا السن هذا الشخص بدون وجه حق
لابد من أن يكون ذلك حدث شكل الجاني مستهتر ولايقدر المسؤلية لهذا الأمر وأعتقد أنه حدث والله أعلم عافانا الله