مصريات – خطوبة مي عز الدين ولاعب منتخب مصر المحترف في الخارج محمد زيدان كان هذا هو الموضوع الاكثر الحاحا في برنامج فيش وتشبيه عند استضافته للفنانة مي عز الدين و تعرضه قناة القاهرة والناس.
حرص البرنامج على التنويه على ان الحلقة التي اذيعت في شهر رمضان قد تم تسجيلها قبل اعلان خبر الانفصال و فسخ خطوبة مي عز الدين و محمد زيدان واخر الاخبار انه تجري حاليا محاولات للصلح بين عائلة مي عز الدين و عائلة زيدان في الاسماعيلية بعدما اجتمع مندوبين من العائلتين وحاولوا انهاء الخلاف بينهما.
تكلمت مي عز الدين عن كيفية تعرفها على محمد زيدان قالت انها تعرفت عليه من صديق مشترك بينهم وهو المطرب محمد فؤاد والتقت به بالصدفة ولم يكن هناك اي لغة مشتركة بينهما ولكن توثقت العلاقة بينهما عندما قابلته بالصدمة قبل مباراة مصر و زامبيا في تصفيات كأس العالم.
اما عن شائعة ارتباطها وعلاقة الحب بين عماد متعب و مي عز الدين فانكرت معرفتها باللاعب عماد متعب لاعب منتخب مصر تماما وانها لا تعرفه نهائيا ولا تعرف مصدر الشائعة.
وعن اعتراف محمد زيدان لها بالحب فقالت انه كان بعد شم النسيم هذا العام و تطرقت مي عز الدين الدين عن موقفها بعد ان اشيع ان مجموعة من لاعبين منتخب مصر اصطحبوا بنات ليل الى الفندق الذي يقيمون فيه اثناء بطولة كأس القارات وهل شكت في محمد زيدان وقالت انها استقبلته في المطار بعد عودته من جنوب افريقيا.
وقالت مي عز الدين انها تكبر محمد زيدان بسنتين وانه لا يعنيها هذا الفرق في السن واضافت انها اتفقت مع محمد زيدان انها لن تترك عملها في التمثيل وهو متفهم ذلك.
وبالنسبة للفن قالت مي عز الدين ان جمالها سلاح ذو حدين لانه اول ظهور في فيلم حالة حب مع محمد فؤاد هاجمها النقاد بانها جمال بلا روح وانها مجرد تمثال من الشمع و قالت مي عز الدين ان هذه الانتقادات دفعتها الى التدقيق في اختيار اعمالها الفنية بداية من مسلسل الحقيقة والسراب مع فيفي عبده.
وردا على كلام الاعلامية لميس الحديدي للفنانة مي عز الدين انها لم تظهر ولم يهتم بها المنتجين و المخرجين الا بعد ان اتجهت الى التوليفة السائدة في السينما التجارية بداية من فيلم بوحة مع محمد سعد و فيلم ايظن وان الرقص وارتداء الملابس الشعبية و الغناء في الافلام هو الذي جعلها تصعد سريعا وتصبح نجمة شباك ، اجابت مي عز الدين : انا كنت اعاني من فترة ضعف ايام فيلم بوحة واتجهت الى التمثيل مع محمد سعد حتى تكسب مجموعة من جماهيره ، واستفدت من محمد سعد ، وانها استخدمت نفس التوليفة في فيلم بوحة وايظن.
واضافت مي عز الدين ان فيلم ايظن كان خطوة مهمة في حياتها كونه اول بطولة مطلقة لها وانها بذلك سبقت الكثير من الفنانات لانها قامت بتمثيل اول فيلم بطولة بنت في السينما المصرية في الوقت الحالي و تدين بالفضل للمنتج محمد السبكي الذي اعطاها هذه الفرصة ولكنها اختلفت في فيلم ايظن معه على كلامتها والتي منها : ابقى تعالى بالليل وانا اوريك الويل و اه يا ناري اصله مولع ناري ، لكنها قبلت تمثيل دور راقصة درجة تالتة في الفيلم.
وقالت مي عز الدين للاعلامية لميس الحديدي في برنامج فيش وتشبيه انها ترفض مصطلح السينما النظيفة لكنها لن تقبل تمثيل اي مشهد ساخن و مشاهد الاغراء و ترفض ارتداء المايوه في السينما لانها لا تلبس مايوه في الواقع وبالمنطق نفسه فهي تقبل ان تقدم مشهد به رقص لانها تحب الرقص و ترقص دائما في الحفلات.
اما عن علاقة مي عز الدين بالفنان تامر حسني فقالت ان تامر حسني له جمهور كبير جدا وانها قبلت التمثيل معه كذلك حتى تكسب من جمهوره واضافت ان فيلم عمر وسلمى فيلم جماهيري تجاري فني وليس فيه اسفاف ولا الفاظ خارجة وان فيلم عمر وسلمى 1 و 2 نجح فنيا كما نجح جماهيريا.
انا اية من الاسكندرية وبحب مي عز الدين اوي علشان هي بنوتة شقية وجميلة ببببببببببمممممممممممممممممووووووووووووووتتتتتتتتتتتتتت فففففففففييييييييييييييكككككككككيييييييييييييييييييييييييييي يامي
ربنا يوفقكم انتوا الاتنين فى حياتكم الجايه ان شاء الله
انا بحب الفنانة مى عز الدين وهى فنانة جميلة جدا وكل حاجة نصيب وانا عايزة رقم تليفونها
بحبك يا مي ونفسي في رقم تلفونك ولو عايزة رقم تلفوتي
ربناياخدك يامحمد زيدان وياالبنت **** الدنمركيه البقره الكافره دي وحده بقي تستاهل انك تسيب مي الحلوه عشانهاااا\\\ربنايعوضك يامي احسن من الزفت زيدان واللهي ده وااد يلوووع الكبد مافيه من الجمال شعره ههههه
انا اسمى مجنونه مى عزالدين ومش بجدب ونفسى فى رقم تليفونها
مي عز الدين فنانه موهوبه وكلنا بنحبها وزيدان كمان كلنا بنحبه وبنحترمه وكل الحكايه قسمه ونصيب ربنا يوفقهم في حياتهو هما الاتنين
مي مين قصاد البنت الدنماركية
مي انتي ومحمد في قلوبنا بجد ربنا معكم
انا مش قادر اوصف حبي لمصر رغم انا يمني مش حب بس هذا عشق يمصر انشالله احقق حلمي وزرورك يا مصر
مى انتى حلوة كتير وتستهلى اكيد احلى واحلى بس مفيش نصيب عادى مش انتى الى تندمى او تقعدى بكرة تعوضى ونشوفك احلى واحلى نصيحة اوعى تنكسرى
الى كل من كتب تعليق انتو مالكم ياتلمه بتدخلوا فى حياة الناس ليه انتوا ق5ريتم الخبر وعرفتم اللى انتم عايزينه مش عارفه انتى بتكتبوا التعليقات دى ليهع علشان تهدوا النفوس ولاايه والعكس صحيح
والله مي عز الدين فنانه جدا رائعه
انا احب واعشقها مي عز الدين وهيا تستأهل احسن من محمد زيدان وانتي يامنى ياسامجه روحي شوفيلك واحد سربوت زيك ههههههههههههههه امزح
انا بحب محمد ذيدان اولا الكابتن محمد زيدان محترم ومتزوج من شيتا محمد ذيدان احسن واحد فى منتخب مصر لو كان مش مصاب كان احترف فى ارسنال انا من المنصوره وبحب محمد ذيدان اوى وشكر
انا بحب مي كتير كتير وبحب كمان تامر وزيدان كمان بس لامي تستاهل زيدان ولا زيدان يستاهل مي وانا بدي علق على الي حكتو توتة لان توتة ما بتفهم شي وانا بعرفها
يبقى الحق على زيدان لماذا يبوس صاحبته التى عايشة فى المانية و هو خاطب مى هى مى مش خطيبته
اصلا من الاول قلنا مى لآودلوقتى بنقول لعماد يارا لآديه بنت مش كويسة دا طلع مش راجل ابدا كان يروح يتجوز رقاصة احسن اصل هى اسخم من الرقاصين حسبى الله ونعم الوكيل الكرامة والرجولة راحت فينربنا مايبركلكوش فى بعض يارب اتقبل روح اتجوز واحدة فى ادب حنان ترك دلوقتى مش زمان اصل انت بتموت فى البنا اللى مش محترمة
كل شى قسمة ونصيب وهما الاثنين كويسين جدا
كويس انو فسخ الخطوبة احسن
يسلام لما الواحد يعيش لمستقبله وربه وبلا ش يغلط فى حد حتى الى بيكره مايشتموش
صعب فى الزمن ده يحصل والله بدام فيه غش وخداع والى عايز يستفسر فى اى حاجة هذا ايميلى e_a606
يسلام لما الواحد يعيش لمستقبله وربه وبلا ش يغلط فى حد حتى الى بيكره مايشتموش
صعب فى الزمن ده يحصل والله بدام فيه غش وخداع والى عايز يستفسر فى اى حاجة هذا ايميلى ***
ياجماعة حرام عليكو تعملو كده فى بعضكو بلاش عشان ربنا يبارك فيكو فيه ناس كويسة وفيه ناس وحشة مفيش حد احسن من حد الا فى التقوى والعمل الصالح وربنا يهديكو ويهدينا جميعا
دعو الخلق للخالق وكل شىء قسمة ونصيب وبلاش غلط فى الناس اتقو الله
مى تستاهل كل الخير و كمان زيدان ولو ليهم نصيب محدش هيقدر يعمل حاجا
انا عايزه اقول ان دي حياتهم الخاصه و احنا المفروض مندخلش فيها و كل واحد ميدخلش فى حياه حد لان دى كده تبقى غيره و حقد و انانيه وانا بجد مقدره شعور مى و زيدان و تامر الى فيه الخير يقدمه ربنا.
حد يطول يكون مخطوب لزيدان انتى اصلا يا مى مبتفهميش وهو احسن منك يا غبية وانا مش بحبك خالص بس بموت في زيدان