مصريات – خطوبة مي عز الدين ولاعب منتخب مصر المحترف في الخارج محمد زيدان كان هذا هو الموضوع الاكثر الحاحا في برنامج فيش وتشبيه عند استضافته للفنانة مي عز الدين و تعرضه قناة القاهرة والناس.
حرص البرنامج على التنويه على ان الحلقة التي اذيعت في شهر رمضان قد تم تسجيلها قبل اعلان خبر الانفصال و فسخ خطوبة مي عز الدين و محمد زيدان واخر الاخبار انه تجري حاليا محاولات للصلح بين عائلة مي عز الدين و عائلة زيدان في الاسماعيلية بعدما اجتمع مندوبين من العائلتين وحاولوا انهاء الخلاف بينهما.
تكلمت مي عز الدين عن كيفية تعرفها على محمد زيدان قالت انها تعرفت عليه من صديق مشترك بينهم وهو المطرب محمد فؤاد والتقت به بالصدفة ولم يكن هناك اي لغة مشتركة بينهما ولكن توثقت العلاقة بينهما عندما قابلته بالصدمة قبل مباراة مصر و زامبيا في تصفيات كأس العالم.
اما عن شائعة ارتباطها وعلاقة الحب بين عماد متعب و مي عز الدين فانكرت معرفتها باللاعب عماد متعب لاعب منتخب مصر تماما وانها لا تعرفه نهائيا ولا تعرف مصدر الشائعة.
وعن اعتراف محمد زيدان لها بالحب فقالت انه كان بعد شم النسيم هذا العام و تطرقت مي عز الدين الدين عن موقفها بعد ان اشيع ان مجموعة من لاعبين منتخب مصر اصطحبوا بنات ليل الى الفندق الذي يقيمون فيه اثناء بطولة كأس القارات وهل شكت في محمد زيدان وقالت انها استقبلته في المطار بعد عودته من جنوب افريقيا.
وقالت مي عز الدين انها تكبر محمد زيدان بسنتين وانه لا يعنيها هذا الفرق في السن واضافت انها اتفقت مع محمد زيدان انها لن تترك عملها في التمثيل وهو متفهم ذلك.
وبالنسبة للفن قالت مي عز الدين ان جمالها سلاح ذو حدين لانه اول ظهور في فيلم حالة حب مع محمد فؤاد هاجمها النقاد بانها جمال بلا روح وانها مجرد تمثال من الشمع و قالت مي عز الدين ان هذه الانتقادات دفعتها الى التدقيق في اختيار اعمالها الفنية بداية من مسلسل الحقيقة والسراب مع فيفي عبده.
وردا على كلام الاعلامية لميس الحديدي للفنانة مي عز الدين انها لم تظهر ولم يهتم بها المنتجين و المخرجين الا بعد ان اتجهت الى التوليفة السائدة في السينما التجارية بداية من فيلم بوحة مع محمد سعد و فيلم ايظن وان الرقص وارتداء الملابس الشعبية و الغناء في الافلام هو الذي جعلها تصعد سريعا وتصبح نجمة شباك ، اجابت مي عز الدين : انا كنت اعاني من فترة ضعف ايام فيلم بوحة واتجهت الى التمثيل مع محمد سعد حتى تكسب مجموعة من جماهيره ، واستفدت من محمد سعد ، وانها استخدمت نفس التوليفة في فيلم بوحة وايظن.
واضافت مي عز الدين ان فيلم ايظن كان خطوة مهمة في حياتها كونه اول بطولة مطلقة لها وانها بذلك سبقت الكثير من الفنانات لانها قامت بتمثيل اول فيلم بطولة بنت في السينما المصرية في الوقت الحالي و تدين بالفضل للمنتج محمد السبكي الذي اعطاها هذه الفرصة ولكنها اختلفت في فيلم ايظن معه على كلامتها والتي منها : ابقى تعالى بالليل وانا اوريك الويل و اه يا ناري اصله مولع ناري ، لكنها قبلت تمثيل دور راقصة درجة تالتة في الفيلم.
وقالت مي عز الدين للاعلامية لميس الحديدي في برنامج فيش وتشبيه انها ترفض مصطلح السينما النظيفة لكنها لن تقبل تمثيل اي مشهد ساخن و مشاهد الاغراء و ترفض ارتداء المايوه في السينما لانها لا تلبس مايوه في الواقع وبالمنطق نفسه فهي تقبل ان تقدم مشهد به رقص لانها تحب الرقص و ترقص دائما في الحفلات.
اما عن علاقة مي عز الدين بالفنان تامر حسني فقالت ان تامر حسني له جمهور كبير جدا وانها قبلت التمثيل معه كذلك حتى تكسب من جمهوره واضافت ان فيلم عمر وسلمى فيلم جماهيري تجاري فني وليس فيه اسفاف ولا الفاظ خارجة وان فيلم عمر وسلمى 1 و 2 نجح فنيا كما نجح جماهيريا.
محمد زايدن طبعآ انسان محترم ومي انسانة محدش هيشف واحدة في ادابها واخلاقها
وهيا فعلا يا جماعة انسانة جميلة جدا ومحترمة جدا جدا
ربنا يرجعهم لبعض تانى والله انا زعلانه جدا عليهم لانهم ليقين على بعض اوى وانا بحبهم موت
اتمنى عدم التعليق بسوء على الفنانة واللاعب
والله كلكم بتتكلموا على مزاجكم وانت مش تعرفوا الحقيقة فين مى عز الدين محترمة جدا وزيدان محترم جدا
يعنى المفروض انتم مش تقولوا الكلام العيب دة عليهم والواضح كمان ان فية مجموعة منحازة هنا والتانية هناك مش ينفع كدة فية ناس كتير بيسيبوا بعض ومش بنعلق عليهم صح اما بقة علشان زيدان ومى مشهير كلنا بندخل ونعلق ومش بنراعى مشاعر حد خالص
حسبى اللة ونعم الوكيل فى محمد زيدان وامثالة
الف مبروك
الله يوفق محمد زيدان ويخلي مي جمبو دايما يا رب انا من فلسطين بحب مصر كتير
الكلام ده ما يصحش يامى وانتى ما تستهليش انى محمد يحبك اصلا وقصة حبك انتى وعماد متعب انتى سبب مصدره على شان تتشهرى عن طريق النجوم المحترمين مش زيك انتى وتامر وانتى عملتى جده على شان تخلى تامر يغير عليكى والى انتى بتعمليه ده عيب
خلاص يا جماعه هو فى ايه انا شايفه الى الموضوع ميستهلش ………
والله انااستغربت على زيدان ازاى يخاطر بمستقبله الكروى ويعمل كدة دى مى دى متنفعش خالص لزيدان واقول نصيحة للاخت مى هى ان تترك التمثيل وترتدى الحجاب وتتجه الى عبادة الله خوفا منه عز وجل لانى اللى بشوفه منها ده مع الاخ تامرحسنى مهزله……ربناي هديكى وتلتزمى انتى وباقى العرايا من الممثلات
دعواالملك للمالك
على فكره يا انسه دوليندا عيب الكلام ده ميصحش الى انتى بتقوليه ده هو انتى بتقولى كده على اساس ايه؟ هو انتى اهلك كده
بصراحه يا جماعه محمد زيدان محترم جدا ومى برده بس هى جت فى الاخر عملت ادوار مش كويسه زي مجت راقصه فى فيلم ايظنوا وبرده زودتها مع تامر حسنى اوى وبعدين ربنا يهديها انا مش قصدى اهجمها بس انا نفسى تعمل ادوار كويسه
حرااااااااام عليكو ياجماعة كدة ممكن اى حد فينا يكون فى نفس الموقف بلاش نتكلم على حد ونقول ربنا يوفقق الاثنين
مى عز الدين مش تستاهل محمد زيدان وانا بحب زيدان وبمووووووووووووووووووووت فييييييييييي
الفنانة مى عز الدين فنانة محتلرمة جدا جدا جدا ويارب تثبت على كده وأنا أتمنى لها النجاح الباهر
وانا بعشقها وبحبها بطريقة جنونية ومستعد أنظر لعينها 24 ساعة من غير ما أزهق أنا بمووووووووووووووووووووووووووووووت فيههههههههههههههههههها
مش عارفه ايه حبكو ان انتو تشتموا على الفنانات فى اى تعليق تكتبوه حرام اوى كده مى ماتستاهلش كده خالص منكو وهى زى القمر على الاقل مابتعملش اغراء زى غيرها من الممثلات وهى الى تستاهل واحد احسن من زيدان زيدان مين الى خطبها ده وهو اصلا متصور مليون صوره مع واحده دنماركيه ولا مننا عارفين مسلمه ولا يهوديه كفايه ان مى حبته بجنون وبجد انا بتمنى لميويه التوفيق والتركيز فى اعمالها الجميله الى زيها وتقفل احسن على موضوع الشخص ده خالص
السلام عليكم اولا عيب الواحد يتكلم في اعراض الناس سواء مي او زيدان و ارجو من الناس تذكر قول الرسول ان الرجل ليتكلم بل كلمه لا يلقي لها بالا تهوي به في النار سبعين خريف او كما قال رسول الله صلي الله عليه و سلم ونسأل الله انه يهدي الجميع الي السنه النبوية الشريفه
العوافى عليكم يا بنات فى مثل بيقول هز الهوا كمى كل البنات اجوزوا وانا قعدة جنب امى انتوا لية بتحقدوا على مى عشان هى احلى منكم وانتوا مش طايلين ضفر كلب تناموا فى حضنة
هاى شباب عيب بجد ال بيتقال دةهو يعنى عشان انتوا مش عارفين تناموا فى حضن مى تقولوا عليها كدة بجد حرام
يا عالم ما تجيبوش فى سيرت الناس ان الله حليم ستار وكل واحد يدور على بلاويه ويشوف نفسة بينام فى حضن مين وابوة فى حضن مين وامةةةة بقا فى حضن مين
والله انا شايفة ان كل من زيدان ومى لة طريقة فى النجاح وعموما كل شئ نصيب وربنا يعوض كل منهم بالخير
طب ممكن نعرف الفديو مبيشتغلش ليه
ربنا يهدى النفوس وبنحبك يامحمد وبنحبك يامى
ال مى عز الدين ال
محمد زيدان انا بموت فيه بجد وهو لاعيب جامد اخر حاجه ومحترم بس للاسف هو اتصرع لما ارتبطت بمى لانه يستاهل واحده احسن منها بكتيييييييييييييير
هو فى اية
مى ايه اللى عايز يجوزها اللعيب المحترم محمد زيدان
men ely zabala zidan 3lfkra ana 2rbto zidan men el sh5seat el m7trma awiiiiiiiii bs ya ret m7tsh ytklm ktre w anby
ana b7b zidan mo0o0t hwa kol 7ga fy 7yaty bs kwes ano sab mai tb3n zizo a7la men mai bkterrrrrrrrr i love zezo
على فكره انا بحب مى عز الدين اوى عشان اسمها على اسمى وكنت بحبها فى فيلم رحله حب ومسلسل اين قلبى كنت حابه شخصيتها اوى بس بصراحه بقالى قتره متضايقه من اعمالها يارب يامى تدققى شويه فى اختيارك لاعمالك وربنا يوقفك ياميمو ويرزقك بابن الحلال قريب يارب وربنا يرزقك يامحمد ببنت الحلال ويوقفك يارب
اولا واخيرا موضوع الزواج ده نصيب وبعدين محدش يقدر يعرف النفوس فيها ايه وربنا يوفق مى فى حياتها ويوفق محمد زيدان وربنا يهدى الجميع
بجد بقى مى دية انا مش بفيت بتقها وكمان بقت مغروره اوىىىىىىىىىىىى وبعدين هى مش جميلة خالص والله دية بتضحك على نفسهاااااا ومحمد زيدان كان غلطان اوى لما خطب واحدة زى دية والله
انا اولا اللى اعرفه ان الفنانه مى عز الدين فنانه محترمه جداولا تقبل فعلا اى مشاهد ساخنه واللى اعرفه ايضا ان والدتها بتحضر معاها اعمالها فى الاستوديوهات مش قله ثقه اكيد فيها اكتر من خوفها عليها ومش معنى انها ادت دور الحبيبه فى فيلم تامر حسنى اننا نشيع ده انه حقيقه والا مكنش تردد تامر للحظه انه يتقدملها لكن تامر حسنى الله واعلم بفتاه احلامه هو شايفها ازاى ويا رب زى ما قال محمد فؤاد حبيبى (كل اتنين على الحب حبايب قربهم ومتبعدهمش وكل جران واصحاب وارايب جمعهم ومتفرئهمش )
وما العيب في ان شخص يتزوج من فنانه ليه ؟ اليست هذه الفنانه انسانه مثلها مثل الاخرين
وهل عملها كممثله يسمح للبعض بالكلام عنها بالسوء ليس كل الفنانات سيئات والصوره السيئه للفن قد بطلت من زمان اما الفنانيين في هذا الجيل ماشاء الله عليهم نراهم اكثر التزاما واحتراما وحتى اعمالهم الكثير منهم لايقدمون ماكنا نشاهده في افلام الزمن الماضي من مشاهد تخدش الحياء
ومي عزالدين من الفنانات التي لاتقبل مشاهد ساخنه ولبس المايوه وهؤلاء الاشخاص الذين يسيئون لاهل الفن هل يعتقدون انفسهم افضل منهم ربما يكونون هؤلاء الفنانيين افضل عند الله منكم لا احد يعلم مابداخل الاخريين
مي عز الدين انسانه وفنانه جميله جدا بل رائعه وجمالها يكمن ليس فقط في شكلها بل في انسانيتها وشفافيتها واحساسها العالي ويعجبني فيها انها تحترم نفسها والاخريين وفنها وهي من الفنانات المحترمات جدا
مى فنانة جميلة وزيدان انسان محترم لكن لاعب كرة لا يتوافق مع فنانة ده هياثر على مستقبله بسبب الخلافات اللى لازم هتحصل لانه اكيد مش هيقبل حاجات كتير فى اعمالها الفنية
انا بحب مى وكمان بموت فى زيدان وهو يستاهل اكتر من كدة احسن ان هو سبها وربنا يوفقهم واصل هوغلطان ان خطب واحدة ممثلة وهى بتموت فى تامرحسنى واصلا الموضوع فاشل من الاول واحنابنحب الخير محدش يزعل مننا محدش لية حاجة عندنا
و زيدان كمان لاعب محترم جدا و الكلام اللى طلع عليه ده كدب
لانو واحد متربى كويس
و مى هيا اللى زباله
عيب الكلام دة وبلاش غاط اوعوا حد يحكي فى اعراض ناس و مي فنانة لذيذة ومحترمة والله يوفقها و يوفقه
بلاش نغلط في حد وربنا يوفقهم هما الاتنين و بعدين انا سمعتان هو سابها عشان اهله ضغطو عليه
كلام فاضى؟؟؟؟؟؟
مين دى اللى بتقارنوها بياسمين عبد العزيز
هناك فرق شاسع ياسمين هى التوب وبعدين منى زكى واخيرا هى ما تستاهلش زيدان هو اللى غلطان حد يجوز ممثله بتنام مع حد تانى فى الافلام بس عادى ونسامحه ويا رب يرجع المنتخب
مى عز الدين انا بحبها جدااااااااااا
مي عز الدين انا بحبها جدااااااااااااااااااا في كل اعمالها اموره ولذيذه وبجد تستاهل احسن واحد في الدنيا مش محمد زيدان الزباله
مي عز الدين فنانه موهوبه ورائعه وتستاهل واحد اجمل بكتيييييييييييييييييييير من محمد زيدان
اصلا الموضوع مايستهالش الجدل دا كلة محمد كان غلطان لانة قبل علي كرامتة انة يتجوز واحدة كان في حضن واحد في الافلام بس كويس انة سابها لان محمد شخصية محترمة انما هي فاللة اعلم
مين دى اللى بتقارنوها بياسمين عبد العزيز
هناك فرق شاسع ياسمين هى التوب وبعدين منى زكى واخيرا هى ما تستاهلش زيدان هو اللى غلطان حد يجوز ممثله بتنام مع حد تانى فى الافلام بس عادى ونسامحه ويا رب يرجع المنتخب
معلش أصل هى كانت فاكرة نفسها حلوة
مى دى معقدة وكمان متستهلش أزيدان يكون خطيبها